کد خبر: 3609
تاریخ انتشار: آبان 29, 1400
گروه : ایران

«ضرورت تسریع در اجرای رتبه بندی معلمان»

محمد بنائیان سفید_ دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی

به استناد حدیث مبارک علی (ع) «العلم وراثه کریمه، والآداب حلل مجدده ، والفکر مرآه صافیه» ، به سه موضوع اساسی در نظام تعلیم و تربیت باید توجه کرد؛ ۱_علم که همراه تعقل و تفکر است و میراث عزیز بشریت و انتقال آن به نسل هاست. ۲_آداب و اخلاق است که زینت روح انسانی است.
۳_تفکر و تعقل است که مانند آیینه ی تمام نمائی است که همه اعمال و رفتار انسان را به او نشان می دهد. و اگر این سه موضوع در نظام رتبه بندی و تعلیم و تربیت لحاظ شود خروجی های نظام تعلیم و تربیت انسانهایی فکور، فهیم، بصیر، خدوم، دست پاک، مسئولیت پذیر و پاسخگو خواهند بود.

بحث رتبه بندی معلمان، فراتر از افزایش ضریب حقوق و مزایا است، اولا قراربود طرح رتبه بندی همانند طرح رتبه بندی اساتید دانشگاه ها انجام و این فاصله معنادار حقوق و مزایای فی مابین نباشد، در ثانی معلمان و پرسنل نظام آموزشی به عنوان کارکنان اداری تلقی نشوند، در ثالث باید پایه حقوق افراد در یک سطح معقول تعریف و سپس برای کیفیت بخشی، معیارهاو شاخص های استاندارد عینی طراحی شود، که شامل، هرم تحصیلی، میزان پژوهش معلم محور (اقدام پژوهی)، ارائه طرح درس با روشهای نوین آموزشی، ایجاد محرکهای لازم در پرورش خلاقیت و نوآوری، میزان تسلط در درک تدریس به دانش آموزان، چگونگی ایجاد اعتماد دانش آموزان به خود، روش تعامل سازنده با دانش آموزان، میزان نقد محتوایی کتب درسی و پیشنهاد در بازنگری محتوای کتب درسی، استفاده از فناوری و اطلاعات نوین در تدریس، ساختن فیلم‌های کوتاه مبتنی بر تحول آموزشی و کتب درسی، میزان جلب مشارکت اولیاء در نظارت تربیتی و درسی فرزندان، تقویت خودکاری، خودباوری و عزت نفس دانش آموزان، میزان تسلط معلمان بر اهداف نظام تعلیم و تربیت و چگونگی تحقق آن در رفتارهای آشکار و پنهان برنامه درسی، توجه به جشنواره ها، دست سازها و آماده نمودن دانش آموزان برای شرکت در استارت آپ ها، قدرت استعداد سنجی دانش آموزان از طریق ایده یابی، نقاشی، انشاء و…، تشویق دانش آموزان به مطالعه و بسط لغات، کاربردی نمودن مباحث نظری و مختوای درسی در عرصه زندگی، خانواده و شغلی، شناسایی رغبت های مهارتی و شغلی، امید دادن به دانش آموزان برای سازنده بودن آینده کشور، التزام دولت‌ها به ایجاد استلزامات، تجهیزات و فضای لازم در بکارگیری شاخص های مذکور وایجاد عدالت آموزشی در همه سطوح ومدارس،کم کردن تنوع مدارس که استعدادها و منابع انسانی عادلانه توزیع نمی شود، بویژه در مناطق محروم و کم برخوردار، توجه به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و تامین منابع انسانی از همین مسیر، توجه به رعایت ارزش‌ها و معیار رعایت اخلاق و ارزشهای مبتنی بر سند تحول و رعایت آن از سوی همه عوامل سهیم و موثر در نظام تعلیم و تربیت و دادن ضریب متناسب به آنها در ارزشیابی، و نهایتا باید رتبه بندی براساس کمّی نمودن همین شاخص‌های انجام پذیرد

در رتبه بندی مدارس باید از برنامه ریزی معکوس استفاده شود و صرفا با مفروضات حوزه ستادی نباشد، که با برخورد به وضعیت حقیقی و موجود مدارس انطباق نداشته باشد، البته مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش که نظارت آنان بر سند تحول در عملیاتی و اجرا نمودن آن کارنامه قابل قبولی ندارند باید مورد توجه و سهم آنان در رتبه بندی معلمان مشخص شود.
از کمیسیون آموزش و تحقیقات انتظار می رود که از خبرگان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *