کد خبر: 1278
تاریخ انتشار: شهریور 7, 1400گروه : پاشویه
محرم در بيرون از دامغان
فردایش یعنی روز عاشورا برای شرکت در مراسم روز عاشورای خرم آباد بیرون آمدیم.
و اما رسم دیگر عزاداری هموطنان لرستانی…
در بین شیعیان جهان هر ساله در دهه محرم برای سرور و سالار شیعیان امام حسین (ع) و سایر شهدا با رسم های گوناگون مراسم برگزار می شود. و در ایران ما هم عزاداری ها بستگی به هر منطقه ای متفاوت است. مثلأ “توق جامع کردن تکایا” در دامغان این سنت فقط در شهر دامغان مرسوم گشته و بهتر است ثبت آثار ملی شود!
و اما بعضی از روش ها و سنت های غلطی در بعضی از نقاط ایران و حتی جهان دیده می شود
که از سوی بزرگان صاحب نظران مطرود و منسوخ شده است و باید به خاطر حفظ شئونات از مراسمات عزاداری محرم حذف گردند. مراسماتی که نه تنها ظاهر خوشایندی در بین عزاداران واقعی محرم ندارد، بلکه موجب سوء استفاده ستیزه جویان در مقابله با عاشورا می شود. برمی گردیم به روز عاشورای خرم آباد
در میان حجم بزرگی از مراسمات آنجا یک رسمی انجام می شود به نام “مراسم گل مال” مراسم خاصه گل مالی در این استان هر ساله برپاست و دارای چند مرحله می باشد.
روز هفتم محرم به حمام می روند و اصلاح سر و صورت می کنند و نظافت کامل و لباسهای تمیز می پوشند و به همین خاطر در لرستان روز هفتم محرم به نام “تراش عباس” نام گذاری شده است.
در روز تاسوعا عزاداران خاک نرم و رس را برای روز عاشورا مهیا کرده بودند و در میدان های بزرگ و کوچک شهر در جلوی خیمه ها می گذاشتند و در روز عاشورا این خاک را با آب و گلاب تبدیل به گل رس چسبنده می کردند و عزاداران مرد و زن لر این گلها را بر سر صورت و حتی کتف هایشان می مالند و در کنار خیمه های موقتی و تکایا، آتش می افروزند تا کسانی که گل مالی کرده اند در کنار آتش خودشان را گرم کنند و بعد به عزاداری در جمع هیئت هایشان بپردازند.
و اما زنان لر به یاد مصیبت حضرت زینب (س) گِل را بر چادر سیاه و سر خود می مالند و در قبل از عزاداری سعی می کنند برای گِل مالی کردن بقیه زنان کمک کنند.
و مردم در این روز لباس خود را به رنگ گل در می آورند و بعضی هم لباس شان را گل مالی کرده و در هیئتها حضور می یابند.
و در یکی از همین شهرهای لرستان استخر یا حوض گل درست می کنند و در داخل آن می روند تا همه لباسشان گل اندود گردد!!!
البته ما در آن حدی نیستیم که این سنتها را زیر سوأل ببریم و یا با آن موافق باشیم!
همانطور که یادآوری شد بعضی از بزرگان و عاشورائیان با این رفتارها از درِ مخالفت بلند شدند و بعضی سرسختانه از این حرکتها پشتیبانی نمودند. مثلا می گویند که آیت الله بروجردی از این گِلها برای بهبودی درد چشمش استفاده کرده است. ولی آنچه که ما می دانیم بعضی از سنتهای عاشورائیان که در بین شیعه رواج پیدا کرده غلط و مذموم است که باعث ضعیف گشتن پایگاه شیعه در بین مذاهب دیگر می گردد.
و اما مسیر دامغان به خرم آباد:
ابتدا از دامغان به گرمسار می رویم و از گرمسار از طریق جاده قم – گرمسار به قم رفته و از قم به بروجرد و از آنجا به خرم آباد؛ زمان ۸ الی ۹ ساعت.
سید ابراهیم برهانی
دیدگاهتان را بنویسید