کد خبر: 14452
تاریخ انتشار: شهریور 5, 1403
گروه : یادداشت

سخنی با برادر معزز جناب آقای دکتر کاظمی

وزیر محترم آموزش و پرورش دولت چهاردهم

محمد بنائیان سفید دانش آموخته دوره دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی

با تبریک مسئولیت خطیر نظام تعلیم و تربیت و تشکر از نمایندگان محترم مجلس که با رأی قاطع اهمیت آموزش و پرورش را در پیشرفت و تعالی کشور به منصه ظهور گذاشتند.

نویسنده با عنایت به ۴۳ سال سابقه رسمی و فرهنگی و گذراندن سلسله مراتب سازمانی از کف مدرسه، تاحوزه صفی و ستادی در مدیریت میانی و ارشد کشور لازم دانستم به عنوان یک همکار بازنشسته کالبد شکافی و آسیب شناسی نظام تعلیم و تربیت کشور را با قبول زحمات پیشینیان در دولت های مختلف باستحضار برسانم، امید است مورد تامل و تفکر و عمل واقع شود.

۱_ در مورد تحول بنیادین آموزش و پرورش چون اراده‌ی برای عملیاتی و اجرایی آن در دولت یازدهم و دوازدهم وجود نداشته و در دولت سیزدهم افرادی در قرارگاه تحول بنیادین قرار گرفتند که فهم عمیقی از فلسفه تعلیم و تربیت و رهنامه (دکترین) تعلیم و تربیت و روش های پیوند آن به صورت عمودی و افقی در عملیاتی و اجرایی نمودن آن را در  میدان عمل یعنی مدرسه و کلاس درس قادر به برنامه ریزی نبودند.

۲_ شاید بیش از ۸۰ درصد از معلمین عزیز ما در روشهای عملیاتی و اجرایی سند تحول توجیه نشده اند و کلاس های توجیهی بویژه برای معلمان جدیدالورود کفایت تسلط اجرای آن را ننموده است.

۳_ در ساماندهی منابع انسانی عدالت آموزشی رعایت نشده ، مثلا در دوره ابتدایی که شاکله نظم، قانونمداری و تعامل اجتماعی و یادگیری پایدار با سبک زندگی به صورت مشاهده ای شکل می پذیرد در پایه اول و چهارم ابتدایی از معلمان جدیدالورود استفاده می کنند بویژه در مناطق محروم و بعضاً بدون گذراندن بستر دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم.که درسند بالا دستی شیوه گزینش معلم ذکر شده است.

۴_ عدم کارآیی اعضای محترم شورای عالی آموزش و پرورش و تعارض منافع بعضی از اعضاء که بی‌اعتنایی به مدارس دولتی وافت شدید تحصیلی، ترک تحصیل که فقط ۲۰ درصد از بیش از ۸۰ درصد پوشش تحصیلی مدارس دولتی می توانند به دانشگاه های مهم کشور راه پیدا کنند که نشان از طبقاتی کردن نظام تعلیم و تربیت و بر خلاف حاکمیتی بودن نظام تعلیم و تربیت کشور است. یا در تایید و یا سکوت در تدوین سند آموزشی ۲۰۳۰ و عدم گزارش عملکرد و گزارش فرآیند اجرای سند تحول به شورای عالی انقلاب فرهنگی که قرار بود هر ۵ سال یکبار انجام پذیرد که البته بی توجهی در موارد دیگر بوده که طرح مبسوط آن میسور  نمی باشد.

۵_ در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تعلل زیادی در تدوین محتوا مبتنی بر سند تحول بنیادین وجود دارد که در فرآیند خروجی مبتنی بر اهداف سند تحول و نیاز جامعه با توجه به تحولات وتطورات کشور و نیازهای بین المللی و جهانی مورد توجه قرار نگرفت.

۶_ روابط دیپلماسی فرهنگی و آموزشی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت کشور دارای برنامه مشخصی نیست، لازم است با توجه به اسناد بالادستی بویژه سند تحول و محتوای برنامه‌ریزی تعلیم و تربیت نسبت به تدوین برنامه ی درسی بین‌المللی اقدام گردد چون علاوه بر مشترکات بسیاری که در مسائل آموزشی وجود دارد با توجه به مسائل تربیتی و عاطفی و فضیلت های اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای در جهان معاصر که مواجهه با بحران معنویت و اخلاق و از هم گسیختگی نظام حیات خانواده در مسائل بین المللی و جهانی وجود دارد می تواند در تحقق تمدن اسلامی و سبک زندگی اجتماعی موثر باشد.

۷_ روابط سیستمی بین آموزش و پرورش با دانشگاه وجود ندارد چون در ارائه برنامه وزرای پیشنهادی این حلقه مفقوده وجود داشت.

۸_ رابطه عمیقی بین آموزش و پرورش که زیر ساخت سبک زندگی اسلامی و ورزشهای همگانی ، حرفه‌ای ، رزمی …دارد با وزارت ورژش و جوانان (پیشنهاد می شود به آن نوجوانان اضافه شود) و وزارت بهداشت کاملا تعریف و سهم آنان مشخص باشد و همچنین با وزارتخانه های صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه، جهاد کشاورزی، حوزه های علمیه، مساجد و شهرداریها و فرهنگ محله باید روشن شود.

۸_ در مورد هدایت ، حمایت و نظارت قوای سه گانه بویژه قوه مجریه در تخصیص منابع مالی، امکانات و تجهیزات و فضای آموزشی و ورزشی و تخصیص سرانه کافی به مدارس مورد توجه قرار گیرد که نیاز به برنامه‌ریزی و هماهنگی دارد.

۹_ همان‌گونه که رئیس جمهور محترم در انتصاب مدیران صبر و تامل کافی را توصیه فرمودند, افراد باید باتوجه به شاخص ها و سنجه ها و صلاحیتهای لازم جایگاه و رعایت سلسله مراتب سازمانی و سوابق مدیریتی و عملکرد افراد باشد و از رو دربایستی، گرایش های حزبی و گروهی و قومیتی جدا پرهیز کرد که انتصاب مدیران غیر بومی، دخالت گرایش های سیاسی بویژه دخالت بعضی از نمایندگان محترم در گذشته در تحمیل نیرو‌های غیر مرتبط و ضعیف ، زمینه شرایط فعلی را در آموزش و پرورش بوجود آوردند.

۱۰_ استفاده از تجارب، تخصص و مهارت پیشکسوتان فرهیخته که گنجینه‌های ارزشمند نظام تعلیم و تربیت کشور هستند.

۱۱_ توجه جدی به و ضعیت معیشت، رفاه و سلامت معلمان عزیز و بازنشستگان فرهیخته بویژه در همسان سازی حقوق که متأسفانه در چند سال اخیر با وعده های بی پایه بعضی مسئولین در رسانه‌ها بوده که موجب وهن این قشر تاثیر گذار می باشد.

۱۲_ مجوز انتخاب معاون اقتصادی با تخصص علم اکچوئری که تولید علم می تواند هم قدرت ایجاد کند و هم ثروت و روابط اقتصادی، خلاقیت و نوآوری، ایده یابی پایده پردازی، جشنواره های علمی و المپیادهای دانش آموزی در عرصه های اقتصادی و پروژه های عملیاتی و اجرایی کشور کم رنگ است.

 

۱۳_ آقای دکتر کاظمی بنده با توجه به شاخص ها و سنجه های مورد نظرم به آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم رای ندادم اما در نوشته ها به صداقت، راستگویی و الگو قرار دادن نهج‌البلاغه در حکمرانی اسلامی و ارادت ایشان به مقام معظم رهبری اشاره و باور داشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *